Tuesday, July 14, 2009

"AKU PELIK"

Aku pelik dengan budak zaman sekarang.Mereka berkawan dgn binatang spt BERUK dan BABI.Mereka juga berkawan dgn ORANG GILA dan BENGUNG.Kalau kat Kelantan pulak,mereka berkawan dgn "budok gong"...
Aduh!!!!Kesian...."Wei bengong,acu wat mari pensil ko aku meta","Nate,mu gura bodo lar","Babi eh mu,xse tulong aku deh","gong lar budak nie,aku mintak air,xwat mari pun","babi lar ko","gampang,siut,sial kau","bengung lar".....Huh!!!Panas tangan dan mata apabila menaip that kind of sentences.Kalian tentu biasa dengar ayat-ayat yg seumpama ini kan?Mgkin juga kalian antara insan yg digelar binatang,bodoh,gila,dan macam-macam lg oleh kawan kalian sendiri.Tp,sepatutnya ayat-ayat yg tidak bertamadun seperti ini tidak disebut-sebut lagi kepada kekawan kita yg kita kasihi.Dan sekiranya ada kawan kita yg menyebut-nyebut perkataan tersebut,kita sepatutnya membantah mereka dan bagitau mereka yg kita bukan binatang,kita tidak gila,kita tidak bodoh dan kita masih ada maruah diri.
Tp,sayangnya,ada segelintir mereka yg masih tidak sayang akan dirinya,yang juga boleh dikategorikan sebagai insan yg tidak bermaruah,membiarkan saja kawannya menggelarkannya binatang,babi,bodoh dan seumpamanya.Apa yg mereka tahu hanya senyum dan terus bergurau.Mereka seumpama membiarkan diri mereka dianggap binatang.Astaghfirullahhalazim.....Kita makhluk Allah yang berakal...Kita manusia yg bermaruah.Pertahankan hak kita,pertahankanlah maruah kita,pertahankan jati diri kita..sayangilah diri kita!!! Bercakaplah benda-beanda yg elok dan sebut-sebutkanlah hal-hal yang baik-baik....May Allah Bless You!!!

No comments:

Post a Comment